Növekedési fájdalom

Sajnos a rendszeres mozgás miatt kialakulhat a Schlatter-Osgood betegség, ami átmeneti ugyan, és a gyerekek kinövik, de az állapot fájdalmas és szerencsére kezelhető. A köznyelvben növekedési fájdalomnak is nevezzük.

Napjainkban a gyerekek számára szinte kötelező, hogy valamit sportoljanak az iskolai kötelező testnevelés órán kívül is. A legtöbb gyerek ezt persze örömmel teszi, nem okoz számára megterhelést, inkább élvezet és a sport szeretete miatt járnak edzésekre.

kialakuló csonthártya gyulladás

Gyorsan növekszik a csont!

Ez egy csonthártya gyulladás, ami abból adódik, hogy 13-18 éves kor között a gyerekek elkezdenek gyorsan növekedni. Gyakran olyan gyorsan növekszik a csont, hogy az izmok nem tudnak lépést tartani vele. Ez a combcsont esetében is így van, a quadricepsz nem tud olyan hirtelen nyúlni, ahogy a csont. Ez azt eredményezi, az izom, mivel rövidebb, mint kellene, ezért folyamatosan húzza az ízületet, csonthártya gyulladást okozva. Ez az izom a térd alatt tapad, vagyis ezt az ízületet tartja folyamatos feszülésben. A szervezet védekezésképpen elkezd egy meszes felrakódást képezni, a térd alatt kemény, fájdalmas duzzanat, csonthártya gyulladás alakul ki.

Mennyire fájdalmas egy gyereknek?

A gyerekek ezt gyakran észre sem veszik, de sport, verseny vagy sok edzés esetén azért ez járhat fájdalommal. Van akinél ez erősebb, van aki ezt észre sem veszi. Nem törvényszerű, hogy fájdalmat okoz a növekedés. De ha mégis fáj, akkor nem érdemes halogatni a kezelést, mert ha a gyulladt csomókból már meszes felrakódás alakul ki, azt már nem lehet elmulasztani, örök életre ott marad – bár rendszerint nem okoz későbbiekben panaszt, csak kitapinthatóan marad egy csomó a térd alatt.

Hogyan lehet kezelni?

A folyamatba lágylézer kezeléssel be lehet avatkozni, amikor még „csak” a gyulladt, fájdalmas csomó van, és nincs mészfelrakódás. A kezelésekkel megelőzhető, hogy a csomók meszesedése, nyom nélkül múlik el az állapot. A kezeléssel nem tudjuk gyorsítani az izom növekedését, de a fájdalmat tudjuk csökkenteni, illetve a maradandó meszes felrakódást meg tudjuk előzni.
Ez a betegség magától is elmúlik, amikor az izom utoléri a csont növekedését, de addig is erős fájdalmak és meszes felrakódás megelőzésére a lágylézer kezelés igazán hatékonynak bizonyul.
Mivel a növekedés évekig tart, ez az állapot akár másfél évig is tarthat, addig változó intenzitású fájdalmat okozhat. Ha gyermeke panaszkodik arra, hogy fájdalmai vannak mozgás során, térde alatt fájdalmas csomó tapintható, ne várjanak orvos, vagy fizikoterápiás rendelő felkeresésével, hiszen egyrészt ne éljen fájdalomban a gyermeke, másrészt az időben elkezdett lágylézer terápia segítségével nyom nélkül átvészelhető az izom növekedés időszaka.

ha mégis fáj, akkor nem érdemes halogatni a kezelést

Növekedési fájdalom
lágylézeres kezelése