Amennyiben nem kívánunk hosszabb távon gyógyszerszedőkké válni, vagy a gyógyszeres kezelés nem hozta meg a kívánt hatást, esetleg a betegség elhúzódóvá vált. Ha nem akarunk, vagy nem javasolt, vagy valamilyen oknál fogva nem lehet műtétet végezni, vagy csak elodázni akarjuk ennek időpontját. Ha már túl vagyunk a műtéten, és mihamarabb vissza akarunk térni megszokott életvitelünkhöz, jó választás lehet ezen „alternatíva”.

Mindenki hallhatott már róla, hogy a fizikoterápiás kezelések milyen jó hatásúak, és hogy mindenre (is) jók. Sajnos ezen megállapítások csak bizonyos keretek között érvényesek.

Érdemes tisztában lenni először is azzal, hogy a kezeléseket kúraszerűen kell felvenni, egy kezelés nem hozza meg a kívánt hatást. A kezelések hatásai összegződnek, valamint hatásuk kifejlődéséig is el kell telnie bizonyos időnek.

A másik fontos dolog, hogy a betegségek csak egy bizonyos csoportjában érhető el a teljes gyógyulás, más esetekben „csak” a fájdalomcsillapítás, a betegség progressziójának (súlyosbodásának) lelassítása, az állapot szinten tartása lehet a cél. Nem mindegy tehát, hogy milyen eredményt várunk el egy-egy kezeléstől, és mennyire leszünk elégedettek ezek megvalósulásakor.

A betegségeket ilyen módon két csoportra osztva az első csoportba tartozik például a tenisz-, és a golfkönyök, a sarkantyú, a különféle nyáktömlő-, ínhüvely-, ízületi belhártyagyulladások, ahol a kezelések hatására teljes felépülés várható. A panaszok és tünetek megszűntetésével együtt az alapbetegség is gyógyítható. Ezek az oki terápiás kezelések. Ilyenkor a gyógyulás után helyes életvezetéssel, bizonyos szabályok betartásával a betegség nem tér vissza.

A második csoportba azok a betegségek tartoznak, ahol már különféle strukturális elváltozások is létrejöttek (például porckopás, deformitás, porckorongsérv). Ezen esetekben az alapproblémát a kezelések már nem tudják orvosolni, csak az általuk kiváltott tüneteket enyhíthetik. Ezeket tüneti kezeléseknek nevezzük. Ilyenkor a betegség krónikus, esetleg progresszív mivoltára tekintettel, a panaszok visszatértére lehet számítani, ezek intenzitásának, frekvenciájának csökkenése várható el a kezelésektől.

Sajnos vannak olyan esetek, melyeken a fizikoterápia nem tud segíteni. Álljon itt erre egy rövid példa:

Tojás Tóbiás a falra ült,
Tojás Tóbiás lependerült.
Hiába száz ló, száz katona,
Nem rakják Tóbiást össze soha.

Fenti példánkban sajnos Tóbiás úr olyan strukturális károsodásokat szenvedett el, melyen nemhogy csak a fizikoterápia, de még a műtéti beavatkozás sem tud segíteni.
Bármilyen panaszt vagy tünetet csak úgy szabad és lehet hatékonyan kezelni, ha tudjuk annak a kiváltó okát. Így dönthető el, hogy oki, vagy tüneti kezelést végzünk, mekkora és milyen jellegű javulás várható, és nem utolsó sorban elkerülhetőek az esetleges félreértések, netán félrekezelések. Ezen megfontolásokból adódóan fizikoterápiás kezeléseinkre kizárólag írásos szakorvosi javaslattal lehet bejelentkezni, melynek tartalmaznia kell a diagnózist, illetve a kért fizikoterápiás kezelést. Amennyiben ilyen nincs, a fizikoterápiás kezelés előtt szakorvosi vizsgálat elvégzése kötelező. Honlapunkon megtalálja a rendelőnkkel együttműködő szakorvosaink listáját, de természetesen saját orvost is választhat.

Dr. Balázs László
szakmai igazgató